Od 1. do 3. julija 2004 bo v Ljubljanskih Križankah, Cankarjevem domu ter na Metelkovi potekal že 45. Jazz Festival Ljubljana, na katerem bodo zaigrali mnogi vrhunski glasbeniki, češnjici na torti pa brezprizivno ostajata legendi kitarist Pat Metheny in pihalec Ornette Coleman. Za ljubitelje improvizacije bo poskrbel Derek Bailey, ki mu bo letos, kot vse kaže, res uspelo priti v Ljubljano. Fuzijo jazza, drum'n'bassa in ambientala pa nam bo v poslušanje ponudil Nils Petter Molv
PAT METHENY TRIO
Ob 21. uri / At 21:00, Križanke
Pat Metheny, kitare / guitars
Christian McBride, kontrabas / bass
Antonio Sanchéz, bobni / drums
Jubilejni ljubljanski festival bo začel eden najbolj prepoznavnih kitaristov današnjega jazza s takorekoč zvezdniškim statusom. Na letošnji podelitvi gremijev je Metheny z osvojitvijo te prestižne nagrade za svoj album One Quiet Night postavil rekord v številu različnih kategorij, v katerih je bil nagrajen posamičen izvajalec. Metheny je tako postal edini glasbenik, ki je gremija osvojil v kar devetih kategorijah, s šestnajstimi tovrstnimi nagradami pa je med desetimi največkrat nagrajenimi ustvarjalci.
Med drugimi je s svojim bendom Pat Metheny Group sedemkrat zapored osvojil gremija za sedem zaporednih albumov zasedbe.
Metheny je z osmimi leti začel igrati trobento, z dvanajstimi se je preusmeril na kitaro, tri leta pozneje pa si je že začel nabirati prve izkušnje z jazzovskimi glasbeniki v rojstnem Kansas Cityju. Leta 1974 je postal član zasedbe vibrafonista Garyja Burtona, svoj prvi album je objavil že leto zatem. V svojem pristopu h kitari je znova določil njeno vlogo v jazzu, hkrati pa je široko zajemal tudi iz drugih zvrsti od folka in countryja do rocka in bluesa.
Metheny se z lahkoto "sprehaja" od zvrsti do zvrsti, jo dodobra preštudira in razišče, se vanjo poglobi do obisti, a je pravzaprav nikoli ne zapusti za seboj, saj za vedno zaznamuje njegovo prihodnje ustvarjanje in širi tako njegova kot poslušalčeva obzorja. Velikokrat je izkazal svojo nepredvidljivost in odprtost do nekonvencionalnih oblik.
Čeprav je dolga leta snemal pri založbi ECM in velja predvsem za odličnega fusion kitarista, si je privoščil tudi avanturistične izlete v drugačne zvočnosti, od snemanja z dvema velikanoma, ki ju gostimo na letošnjem festivalu - Ornettom Colemanom in Derekom Baileyjem ? prek albuma Zero Tolerance For Silence, polnega kitarskega hrušča, do solističnega akustičnega albuma, kakršen je njegov zadnji, z gremijem nagrajeni One Quiet Night.
LUCIANO CARUSO QUARTET
Ob 00.30. uri / At 00:30, Klub Gromka
Luciano Caruso, saksofoni / saxophones
Massimo De Mattia, flavta / flute
Giovanni Maier, kontrabas / double bass
U. T. Gandhi, bobni / drums
Petek, 2. julija / Friday, 2 July
FAKE ORCHESTRA
Ob 21. uri / At 21:00, Križanke
Jelena Ždrale, violina / violin
Primož Fleischman, saksofoni / saxophones
Igor Leonardi, kitara / guitar
Nino de Gleria, baskitara / bass
Blaž Celarec, tolkala / percussion
Aleš Rendla, bobni / drums
ORNETTE COLEMAN QUARTET
Ob 21. uri / At 21:00, Križanke
Ornette Coleman, saksofon, violina, trobenta / saxophone, violin, trumpet
Tony Falanga, kontrabas / double bass
Greg Cohen, kontrabas / double bass
Denardo Coleman, bobni / drums
Končno prihaja v Slovenijo Ornette Coleman, opevani in zavračani, zaničevani ter čaščeni ?oče? free jazza, znan tudi po razvoju harmolodike, glasbenega pristopa, ki poudarja enak pomen harmonije, melodije in ritmov.
Leta 1930 rojeni Coleman si je kot štirinajstletnik kupil svoj prvi saksofon in se sam naučil igrati nanj. Čeprav je s svojo revolucionarno vizijo presenetil glasbeni svet konec petdesetih in na začetku šestdesetih let, je že v štiridesetih, ko je igral pri različnih plesnih jazzovsklih zasedbah, kazal svoje nagnjenje k eksperimentiranju. Znana je legenda, da so mu v obdobju, ko je igral v zasedbi Peeja Weeja Russlla, plačali, da NE odigra svojih solov, saj so se takrat plesalci ustavili!
V petdesetih, ko se je moral preživljati s priložnostnimi deli, je začel spoznavati glasbenike, ki so dojeli njegove glasbene koncepte. Leta 1958 je objavil prvenec Something Else!, ki je skupaj z nekaj poznejšimi albumi pretresel in razdelil jazzarje na dva med sabo sovražna si pola (neki znan glasbenik je Colemana celo fizično napadel).
Colemana so konservativni krogi označevali za šarlatana; bolj odprti umi, med katerimi je bil tudi Leonard Bernstein ter številni pisatelji in slikarji, pa so pozdravili njegove drzne ideje. Do pravega razcveta Colemanovega koncepta, s katerim je zagovarjal prosto improvizacijo onstran ritmičnih in harmonskih vzorcev, je prišlo na legendarnem albumu Free Jazz iz leta 1960, ki ga je posnel s svojim znamenitim dvojnim kvartetom.
Pozneje je Coleman v svojih različnih zasedbah (npr. Prime Time) in na več kot štiridesetih albumih raziskoval in združeval raznovrstno glasbo od hip hopa, rocka (sodeloval je tudi z Jerryjem Garcio iz Grateful Dead), funka, klasične glasbe (Skies of America), afriških tradicij in drugo.
DEREK BAILEY
Ob 00.30. uri, Štihova dvorana, Cankarjev dom
solo kitara / solo guitar
Sobota, 3. julija / Saturday, 3 July
SUPERSILENT
Ob 18.30. uri / At 18:30, Linhartova dvorana, Cankarjev dom
Helge Sten, avdiovirus / audio virus
Stĺlle Storlřkken, klaviature, sintetizatorji / keyboards, synthesizer
Jarle Vespestad, bobni / drums
Arve Henriksen, trobenta, elektronika / trumpet, electronics
ROBERT JUKIČ OKTET
Ob 20.30. uri / At 20:30, Križanke
Robert Jukič, bas / bass
Daniel Noesig, trobenta / trumpet
Jaka Kopač, altovski saksofon / alto saxophone
Jure Pukl, tenorski saksofon / tenor saxophone
Aleš Suša, baritonski saksofon / baritone saxophone
Matjaž Mikuletič, pozavna / trombone
Roland Wesp, klavir / piano
Andjelko Stupar, bobni / drums
NILS PETTER MOLVĆR
Ob 20.30. uri / At 20:30, Križanke
Nils Petter Molvćr, trobenta / trumpet
Paal ?Stangefruit? Nyhus, gramofoni / turntables
Jan Bang, elektronika / electronics
Rune Arnesen, bobni / drums
Stĺlle Storlřkken, klaviature / keyboards
Trobentač Nils Petter Molvćr ustvarja meditativno in ambientalno, eterično mešanico jazza in elektronskih slogov od duba prek drum'n'bassa do illbienta, njegove skladbe pa remiksajo najbolj znani predstavniki elektronskega prizorišča (Herbalizer, Rockers HiFi).
Z glasbo se ukvarja od najstniških let, ko je v pop in rock zasedbah igral različne inštrumente, dokler se ni dokončno posvetil le trobenti. Študiral je na konservatoriju v Trondheimu, a ga je leta 1981, po dveh letih študija, zapustil in se odpravil v Oslo z željo postati profesionalni glasbenik.
Začel je ustvarjati pod vplivom različnih glasbenikov od Milesa Davisa in Dona Cherryja do Briana Ena in Billa Laswella ter iskati skladno ravnovesje med akustično in elektronsko glasbo. Slednje je prišlo do polnega razmaha na njegovem odmevnem prvencu Khmer (ECM, 1997; pripravljati ga je začel leta 1993), ki je prinesel hipnotično popotovanje v svet plavajočih, z eletroniko podprtih, bogatih zvočnih pokrajin, prepleteno z Molvćrjevo pridušeno, lirično pa tudi prodorno trobento in modernimi elektronskimi zvrstmi od ambientala prek drum'n'bassa in jungla do duba.
Album, ki je bil tudi tržno zelo uspešen, je norveškemu glasbeniku prinesel vrsto pohval in priznanj, med drugimi so ga v L. A. Weekly razglasili za jazzovski album leta, dobil pa je tudi prestižno nagrado nemških kritikov Deutsche Schallplatten. Khmer je odmeval tudi med elektronskimi glasbeniki in Molvćr je objavil dve mali plošči z remiksi svojih skladb, ki so jih poleg že omenjenih elektronskih glasbenikov prispevali še Mental Overdrive, Mother Nature's Cloud in Shower Show.
Sledila sta še dva albuma v podobnem slogu, Solid Ether pri ECM ter NP3 pri EuMarcy, njegove nove stvaritve pa lahko spremljate na njegovi spletni strani, s katere si vsak mesec snamete MP3 z novo, doslej neobjavljeno skladbo.
VSTOPNICE:
Predprodaja od 29. marca do 24. junija:
Za koncert 1. julija: 3600, 2700* SIT. Za koncerta 2. in 3. julija: 3200, 2400* SIT
Komplet vstopnic za vse tri dni v Križankah: 9000, 6000* SIT
Vstopnice za koncert na Metelkovi: 1000, 500* SIT, v CD : 1500, 1100* SIT
Prodaja vstopnic od 26. junija do 3. julija:
Za koncert 1. julija: 4500, 3300* SIT. Za koncerta 2. in 3. julija: 4000, 3000* SIT
Komplet vstopnic za vse tri dni v Križankah: 11.000, 8000* SIT
Vstopnice za koncert na Metelkovi: 1000, 500* SIT, v CD: 1500, 1100* SIT
Obiskovalci, ki bodo kupili posamezne vstopnice za 2. ali 3. julij v Križankah, bodo lahko prejeli brezplačno vstopnico za koncert v CD.
20-odstotni popust za imetnike abonmaja CANKARJEV JAZZ '04!
Vse ostale informacije dobite na spletni strani festivala.
Za Cankarjev dom