Nova premiera v PDG Nova Gorica! Primorsko dramsko gledališče bo v torek, 20. februarja in v četrtek, 22. februarja v mali dvorani premierno uprizorilo igro Eug
Ionesco je - ob Adamovu in Beckettu - najpomembnejši predstavnik t.i. "gledališča absurda", ki je svoj vrh doseglo v štiridesetih in petdesetih letih 20. stoletja. Njegova dela so kritiki sprva odločno zavračali, kasneje pa so si pridobila mednarodni ugled in dandanes veljajo za klasiko. Njegove črne komične igre ne temeljijo na tradicionalni strukturi zgodbe, dejanja in razpleta, ampak so zgrajene iz kontradikcij, nesmiselnih dialogov in bizarnih podob.
Kralj umira spada v niz Ionescovih iger s konca petdesetih in začetka šestdesetih let, v katerih je osrednja figura Bérenger, slehernik današnjih dni. Delo je napisal kot "neke vrste poskus privajanja na smrt" oz. kot nekakšen poskus avtorjeve samoterapije, s katero bi se rešil svoje življenjske obsesije - strahu pred smrtjo. Tema smrti se v Ionescovih delih neprestano ponavlja, obravnava jo v dramah, novelah, memoarih in dnevnikih. V pričujoči igri nastopa Bérenger - interpretira ga Ivo Barišič - kot kralj izrojene dežele, ki na začetku izve, da bo kmalu umrl. V resnici ima natanko še uro petinštirideset minut življenja. Nezaupljivi kralj novico sprva vztrajno zavrača, saj verjame v lastno nesmrtnost; kmalu pa se začne soočati z resničnostjo napovedi: njegova bleščeča oprava in absolutna moč se razblinjata, še narava ni več poslušna njegovim ukazom... Bérenger je nekakšen avtorjev dvojnik, glasnik njegovih dvomov o smislu življenja in želje po razrešitvi ontoloških problemov; hkrati pa nastopa tudi kot sodobni Slehernik, saj Ionesco skozi njegov lik raziskuje univerzalno, obče.
Bérenger napreduje skozi vse faze umiranja: strahu sledijo želja po življenju, oklepanje materialnega, pa žalost, potrtost, hrepenenje, spomini vseh vrst ter na koncu resignacija in popolna vdanost v usodo, potem ko se je končno otresel vseh bremen in vseh nepotrebnih stvari, ki so ga vezale na ta svet. Ionesco razkriva tragično in komično dimenzijo absurdnosti človekovega vnaprej izgubljenega boja; sočustvuje z njim ter se v isti sapi roga njegovim brezupnim poskusom premagovanja smrti. Bérenger je Ionescov dvojnik. Kralj Bérenger umira, da Ionescu ne bi bilo treba umreti.
Igro v prevodu Janeza Negra režira Diego de Brea, poleg že omenjenega Iva Barišiča v glavni vlogi igrajo še Teja Glažar v vlogi Kraljice Margarete (prva kraljeva soproga), Nevenka Sedlar v vlogah gospodinjske pomočnice in bolniške sestre, Jože Hrovat v vlogi stražnika ter dva gostujoča igralca ... Tjaša Železnik v vlogi Kraljice Marije, druge kraljeve soproge, in Rafael Vončina v vlogah zdravnika, kirurga, rablja, bakteriologa in astrologa. Dramaturginja predstave je Tea Rogelj, lektor Srečko Fišer, sceno je oblikoval G.V.R., kostumi pa so delo Alana Hranitelja.
Mirjam Drnovšček
PDG, Stiki z javnostjo