Vojaški oficir Nathan Algren (Tom Cruise) se je odlikoval v ameriški državljanski vojni med severom in jugom, a ga sedaj razjeda krivda pokolov Indijancev, ko je pod poveljstvom generala Custerja sodeloval pri osvajanju divjega zahoda.
Med tem mladi japonski cesar Mej pod pritiskom svojih svetovalcev odloči, da bo odprl in moderniziral svojo deželo, ter jo naredil bolj podobno zahodu. Temu se upirajo samuraji in cesarju tuje države ponudijo svojo vojaško pomoč, da bo podredil upornike.
Nathan naj bi usposobil sodobno japonsko vojsko in zaradi velike vsote, ki mu je ponujena v plačilo ta sprejme novo zadolžitev. A ker njegove enote pošljejo v boj še preden bi se dobro pripravili, ga bojeviti in neustrašni samuraji pod vodstvom Katsumota (Ken Watanabe) premagajo in zajamejo.
Katsumota pa v Nathanu opazi njegov neustrašni duh velikega bojevnika in ga zato odpelje s sabo, po eni strani, da bi izvedel kaj več o svojem sovražniku, po drugi strani pa tudi zato, ker ga spoštuje in obravnava kot vrednega nasprotnika.
Nathan med svojimi "sovražniki" tako počasi okreva (tako fizično, kot tudi psihično) in vedno bolj spoznava, da so ti ljudje povsem drugačni, kot pa mu je bilo povedano in tako počasi premaguje svoje predsodke. Vedno bolj namreč razume filozofijo samurajstva in preko tega počasi uvidi, za kaj je vredno živeti in morebiti celo pozabiti stare grehe.
A poslednji spopad med samuraji in plačanci iz zahoda se vedno bolj bliža in Nathan mora kmalu izbrati, na katero stran se bo postavil.
Poslednji samuraj je enkraten epski spektakel, kjer pa se ne gradi zgolj na vizualni podobi, temveč se pogleda tudi globoko v filozofijo samurajstva in tudi človeške duše, hkrati pa se vzpostavi nekaj zelo pogumnih zgodovinskih dejstev, s katerimi lahko potegnemo marsikakšno vzporednico tudi z današnjim časom, očitno pa je s tem film tudi marsikomu stopil na boleč žulj.
Med drugim je v filmu povsem podrt mit o generalu Custerju, kot pogumnem bojevniku proti divjim Indijancem in njegova mučeniška podoba, ki je nastala ob njegovi smrti.
Film namreč jasno pove, da je Custer, kjub svojim zaslugam v državljanski vojni, bil eden največjih krvnikov Indijancev in da ameriško osvajanje divjega zahoda temelji na sistematičnem genocidu staroselcev, kjer so umirali tudi nedolžni otroci, ostareli in ženske, ne zgolj "ponoreli" Indijanski bojevniki.
Krivda, ki zaradi tega leži na Nathanu je tudi ena večjih razlik, ko primerjamo Poslednjega samuraja s Pleše z volkovi. V slednjem John Dunbar (Kevin Costner) namreč v začetku (še) ni izgubil upanja v svoj narod in v pravičnost njihovega boja proti Indijancem, temveč njegova miselna tranzicija pri vključevanju v tujo kulturo temelji predvsem na spoznavanju lepote te kulture, med tem ko Nathan v Poslednjem samuraju že ve, da je z njegovo kulturo nekaj narobe in ima mogoče zato manj problemov pri sprejemanju vrednot drugih.
Kot drugo je v filmu lepo prikazano, kako je Amerika že konec 19. stoletja poskušala vplivati na tuje države in tja tudi pošiljala svoje vojake, da so pokorili drugače misleče in spoznanje, kako malo se je od takrat pa do danes spremenilo je naravnost grozljivo.
Lahko se sicer izgovarjamo, da je takrat šlo za neke vrste pozni kolonializem in da je bilo to takrat povsem običajno (omenjene so tudi evropske države), a kljub vsemu se zdi ta del filma nekakšna posredna kritika ameriške želje "kultiviranja" drugih držav po lastnem vzoru in "izvažanja" lastnih idealov za vsako ceno.
Glede na vse to torej ni ravno presenetljivo, da film pri ameriški publiki ni ravno najbolj priljubljen, saj podira marsikateri mit in idealiziranje iz njihove zgodovine, verjetno pa so isti razlogi botrovali tudi za to, da je bil film spregledan na zlatih globusih in pri nominacijah za oskarje.
Nekaj podobnega se je zgodilo tudi s filmom Cold Mountain, ki je izrazito protivojno nastrojen, taki filmi o "izdajalcih", "dezerterjih" in vojnih "cincarjih", pa očitno trenutno niso ravno najbolj priljubljeni. Le kdo bi vedel zakaj...?
Edina šibka točka zgodovinske umeščenosti filma pa so morda prav samuraji, oziroma njihovi razlogi za boj proti modernizaciji japonske družbe, kajti v resnici je samuraj v tistem času imel kar velik status in vpliv v takratni družbi, tako da samuraji še zdaleč niso bili zgolj podeželski bojevniki za čast in slavo.
Njihov upor je bil deloma namreč zasnovan tudi po potrebi ohranitve privilegijev, ki so jih imeli in ki se jim seveda niso želeli odreči. Zdi se, da želi film samuraje prikazati kot nekakšne Robin Hoode, ki se borijo izključno za pravico in čast, morda tudi zato, da bi jih naša zahodnjaška logika lažje razumela.
Kljub vsemu pa je odlično zaobjeta filozofija samurajstva in nasploh filozofija časti in herojstva, kjer je bolj častno umreti, kot pa živeti pod oblastjo tujih vrednot in idealov.
Tranzicija Nathana iz pijanega plačanca, ki ga razjeda krivda starih grehov, v častnega, poštenega in ponosnega bojevnika je tako precej bolj sprejemljiva, saj poteka postopoma, z veliko padci in le počasnimi vzponi, pa vendar proti zagotovemu cilju katarze glavnega junaka.
Tom Cruise je po mojem mnenju vsekakor zelo dobra izbira za glavno vlogo, je pa res, da mu sama zgodba ne dovoljuje, da bi njegov lik neposredno izstopal iz celotnega konteksta filma, zato po tej plati ne preseneča, da se mu je izmuznila nominacija za oskarja, med tem ko jo je za stransko vlogo (upravičeno) dobil Ken Watanabe.
Omeniti velja tudi zelo čutno Koyuki, ki v filmu igra Nathanovo simpatijo ter dokončno duševno odrešiteljico, preko njene zgodbe pa se dobro predstavi tudi problem odpuščanja, saj je Nathan tisti, ki ji je ubil moža, pa ga vendar sprejme pod svojo streho in sčasoma tudi vzljubi. Morda še ena lekcija Američanom in njihovi prekomerni želji po revanšizmu ter vsesplošnemu maščevanju?
Poslednji samuraj je poezija za oči in dušo, ki bi jo po vsebini še najlažje primerjali s Pleše z volkovi, po srditosti ter domiselnosti bitk pa s Pogumnim srcem (Breveheart).
To je film, ki preseneča na vsaki ravni svoje izpovedi in ki se od začetka pa prav do konca stopnjuje v neprekinjenem ritmu samospoznavanja, ter kumulira vse svoje bistvo v poslednji bitki, ki je simbolično tudi usodna bitka med tradicijo in napredkom. Film je labodji spev samurajstva, vsekakor vreden ogleda.
*Poslednji samuraj, epska vojna drama (režija: Edward Zwick, scenarij: John Logan, Edward Zwick, Marshall Herskovitz, igrajo: Tom Cruise, Ken Watanabe, William Atherton, Koyuki, Shin Koyamada, Chad Lindberg, Ray Godshall, Billy Connolly idr., distribucija: Ljubljanski kinematografi)
Ocena: od pijanega plačanca do častnega heroja (10/10)