Kitarska mojstra Vlatko Stefanovski in Miroslav Tadić pri ustvarjanju plošče Treta majka nista sodelovala prvič, saj sta za njima že studijska plošča Krushevo in živa plošča Live in Belgrade...
Vlatko in Miroslav sta tudi redna gosta slovenskih koncertnih odrov in prav vsakič dokažeta, da sta prvovrstna mojstra obvladovanja kitarskih strun. Njun zadnji veliki koncert je bil v Cankarjevem domu, ko se jima je na odru pridružil tudi bolgarski mojster kavala Theodosii Spasov, ki je z njima sodeloval tudi na plošči Treta majka.
Kaval Nenavaden instrument, ki z zvokom močno spominja na flavto, le da ima nekoliko boljpridušen zvok. In če je prav ta zvok na koncertu v Cankarjevem domu kar nekoliko uspaval, na plošči Treta majka v sicer redkih skladbah že tako bogat zvok močno obogati in popestri.
Vlatko in Miroslav sta na plošči zbrala deset skladb, ki se seveda močno naslanjajo na makedonsko glasbeno izročilo in si sledijo po ključu počasnejša - hitrejša oz. virtuoznejša. Osebno so mi tiste nekoliko hitrejše skladbe mnogo ljubše, čeprav se je treba zavedati, da prav v počasnejših strukturah tehnično znanje pride še bolj do izraza.
Ne si go prodavaj KoljoE je prva hitrejša skladba in hkrati tudi prva skladba, v kateri slišimo tudi čudoviti zvok kavala, sicer pa slišimo enkratne preplete vseh treh instrumentov, obilo stopnjevanja in prelomov. Anadaolu oyun havasi vsebuje ogromno hitrih prepletov, stopnjevanj, ostrih rezov, prelomov in znova stopnjevanj...
Kasapsko oro je po naslovu sodeč klasično obarvana makedonska tradicionalna pesem, vendar ni pri tej pesmi nič klasičnega, kaj šele predvidljivega. Znova slišimo kaval, slišimo obe kitari, vendar si iz note v noto težko predtavljamo, kaj sledi.
Opa-iha se začne bolj lahkotno, a kmalu obe kitari začneta divjati in proti koncu pesmi slišimo nepričakovan in pravzaprav neslišen prehod v popolnoma drugo melodijo. Ej ti momce ohridjance je izredno virtuozna in razgibana, veliko je prepletov in posameznih solističnih prehodov, a vse je združeno v zelo slikovito celoto.
Ostale skladbe - Sanoc sedam Treno, More sokol pie, Kelesh Andjo, Karajdzice, jablandzice in Eleno mome (znova tudi z zvokom kavala) so tiste počasnejše, ki božajo ušesa in v katerih se oba kitarska virtuoza ravno tako izkažeta in dokažeta.
Kaj še napisati? Ljubitelji kitarskih zvokov in morda tudi tisti, ki v igranju Vaija, Satrianija, Frippa in drugih hitroprstežev ne najdete prave duše in šarma, boste to ploščo zagotovo vzljubili. Vzljubiti bi jo morali seveda tudi ostali ljubitelji glasbe, saj gre za eno tistih plošč, v kateri vsakič znova slišite kaj novega in zanimivega in ki vam ne bo dala miru.
Vlatko Stefanovski & Miroslav Tadić: Treta majka
(leto izdaje 2005, založba Avalon, distribucija Menart)
Ocena: 5