Ksenija Jus na slovenskem glasbenem nebu ni novinka, o čemer priča tudi podatek, da je gradivo za ploščo Total pripravljala vse od leta 1993. V Sloveniji je za kantavtorje izredno težko, če pa gre za žensko, je zadeva še toliko težja - v Sloveniji so nekateri še vedno mnenja, da ženska sodi za štedilnik in potemtakem nima kaj povedati.
No, Ksenija Jus oziroma z umetniškim imenom Xenia, se skuša tem stereotipnim podobam upreti. Je ženska, ni pravljično lepa in oh in sploh popolna, ima pa zato toliko več pametnega za povedati. In če je Tomaž Pengov pred desetletji začaral s poezijo, številni kvazi kantavtorji s priredbami, Iztok Mlakar z nenavadnostjo in Adi Smolar s povsem naravno človeško podobo, je Xenia spet drugačna...
Instrumentalna podlaga je zelo podobna tisti od Pengova - torej predvsem kitara, brez pretiranih odstopanj in dodatnih instrumentov. Konec koncev ? tako so začeli tudi Guthrie, Dylan, Baezova in še kdo in uspelo jim je. Zakaj jim je uspelo? Ker so imeli kaj povedati!
Xenia se v svojih pesmih loteva življenja in tegob le-tega ? v pesmi Mi dihamo poje o svobodi in osvobajanju izpod krutega jarma usode, Sladka sestra noči si želi predvsem toplega in iskrenega dotika, v Črni ljubezni poslušamo o nepotrebnih udarcih, Klavnica št. 6 pripoveduje o krivičnosti življenja?
Zelo zanimivi sta tudi zadnji dve skladbi na plošči ? O, you mother fuckers, kjer sarkastično oponaša jezna punk dekleta in pa skladba Xenia total, v kateri lahko slišimo do potankosti izdelan politični govor, poln smislov in življenjskih resnic. Še namig: besedilo ima z izjemo retoričnega dodatka na začetku le eno besedo ? BLA!
Pri poslušanju seveda naletimo na tipično težavo kantavtorstva ? težavna besedila, ki niso razumljiva množicam, temveč zgolj peščici in precej enolična ter dolgočasna instrumentalna spremljava. Na začetku je vse skupaj še zanimivo, nato pa postane težavno in nas potisne v razmišljanje o brezupnosti življenja, ki je polno krivic, žarki sonca in ljubezni pa so tako redki. In takšno razmišljanje ni vedno dobro!
A vendar se Xenia vsem ni vtisnila v spomin le kot zanimiva kantavtorica, saj se jo nekateri morda spominjate iz lanskega Festivala Melodije morja in sonca, kjer se je s sebi tipičnim besedilom poskusila v pop konkurenci, kamor pa ne sodi. V nobenem pogledu! In to je zanjo velika črna pika, pa čeprav je morda želela le opozoriti nase ali pa zgolj poizkusiti, če ima v popu kaj več možnosti za uspeh.
Kot sem zapisal že uvodoma, so pri nas možnosti za prodor kantavtorja zelo majhne, pa če so njegova besedila še tako globoko in zanimiva. Velika večina gleda na glasbo kot na modno revijo ? vse mora biti popolno, v dizajnerskih oblačilih, s skupino svetovalcev in v blišču, ki dosega le še vesolje. A je skrajno umetno in bedno! Zato bi Xenii svetoval naj ostane, kjer je, na strani kvalitete in iskrenosti!
Xenia: Total
(leto izdaje 2001, založba Subkulturni azil)
Ocena: 3,5